Ahad, November 23, 2008

Yang Mana Dirisaukan??

Sekali lagi kita dihebohkan dengan projek ternakan khinzir selepas terheboh di Selangor. Kerajaan Kedah dilaporkan membenarkan sebuah syarikat menjalankan projek ternakan khinzir secara moden bagi menampung keperluan negeri Kedah. Projek ini difahamkan telah diluluskan oleh kerajaan terdahulu, dan kerajaan yang ada kini hanya meneruskan sahaja.


Persoalan kepada kita, kenapa kita terlalu heboh dengan ternakan ini, sedangkan dalam Islam khinzir hanya haram kepada orang Islam dan Islam tidak mengharamkan penternakannya jika dilakukan oleh bukan Islam. Binatang ini telah ada sejak zaman dahulu dan turut sama menaiki bahtera Nabi Nuh 'alaihissalam.


"Sehingga apabila telah datang perintah Kami dan tungku-tungku memancarkan air,maka angkutkanlah segala jenis(binatang) secara berpasangan ke dalam kapal. Begitu juga keluargamu dan orang-orang yang beriman (diangkut semuanya), kecuali orang-orang yang telah ditetapkan kebinasaannya. Orang-orang beriman yang menyertainya jumlahnya sedikit sahaja".
(Surah Hud : 40)

Kiranya ALlah s.w.t tidak mengizinkan binatang ini hidup di bumi ini, nescaya ALlah s.w.t telah perintahkan binatang ini dibiarkan lemas ketika banjir besar melanda umat Nabi Nuh 'alaihissalam.

Bagaimana dengan isu lain hari ini seperti hubungan sejenis sama ada 'pengkid' dan 'gay'? Kaum seperti 'gay' telah dilaknat oleh ALlah s.w.t pada zaman Nabi Luth 'alaihissalam. Keadaan ini memaparkan bahawa antara isu khinzir dengan 'pengkid' atau 'gay' maka isu hubungan sejenis ini yang perlu dirisaukan bukannya isu ternakan khinzir.

Sepatutnya kita menerima cadangan kerajaan Kedah untuk menternak secara moden supaya alam sekitar lebih terkawal daripada membiarkan seperti hari ini. Persoalan diternak di tempat umat Islam sepatutnya diterima secara baik kerana inilah masanya untuk mempamerkan keadilan Islam yang memelihara hak bukan Islam. Tidakkah ini menjadikan Islam semakin diterima dan tidak ditakuti lagi.

Cubalah kita selongkar dan hebohkan tentang permasalahan masyarakat hari ini khususnya masa depan umat Islam tentang cabaran masa ini. Taip sahaja di ruangan 'carian' Google atau Yahoo bermacam keadaan yang merisaukan akan kita temui. Inilah cabaran sebenar yang perlu difikirkan oleh kita supaya masyarakat hari ini dan akan datang dapat hidup dalam keadaan yang diredhai ALlah.







Dan ada satu filem pendek tentang 'gay', lihat saja di blog ini http://razalizaidin.blogspot.com/
dan macam-macam yang membimbangkan kita.

2 ulasan:

Norwati Zain berkata...

saya setuju benar dengan isu ini. Sepatutnya masalah ini kita harus lihat dari pendekatan positif. Kawalan penternakan yang bersih dan terkawal mampu memelihara 'rasa syak' dan was-was dalam kalangan umat Islam. Cuba kita renungkan isu yang mula mewarnai dunia Islam kita. Masalah bunuh diri bagi pemegang kad pengenalan yang tertera "Islam". Apa tindakan kita?

pen buruk ™ berkata...

salam..

saya sebenarnya juga bersetuju dengan "babi boleh diternak oleh bukan islam" cuma saya kesal mengapa kerajaan negeri tidak cukup kuat untuk menangkis serangan BN.

Isu ini agak sensitif bagi orang kampung yang tidak tahu. jadi, jika pengundi kerajaan negeri sekarang sudah dimainkan hatinya.. maka susahlah nanti.

seharusnya kerajaan negeri bangkit menunjukkan bukti kerajaan negeri yang lama pun dah rancang dan penerangan harus lebih meluas.

kalau import macam mana?