Khamis, November 13, 2008

Antara Adat dengan Syarak







Insan terdidik oleh dua keadaan yang melingkunginya, iaitu, adat dan syarak. Lingkungan kehidupan bersandarkan syarak adalah kehidupan yang mengesakan ALlah dan itulah kehidupan yang membawa kepada kebahagiaan dunia dan akhirat. Lingkungan kehidupan bersandarkan adat pula adalah kehidupan yang berteraskan amalan datuk nenek yang diwarisi zaman berzaman.

Kehidupan berasaskan syarak adalah kehidupan yang sederhana dan menjadikan kehidupan mudah untuk dilalui. Antara kehidupan yang dimudahkan oleh syarak ialah amalan perkahwinan. Perkahwinan adalah antara perkara yang perlu disegerakan agar pembangunan insan bergerak dengan sejahtera. Namun, lingkungan kehidupan bersandarkan adat dan menjadi pohon yang semakin membesar telah membatasi kehidupan sehingga sukar membezakan antara adat dengan syarie.

Syarak menganjurkan perkahwinan dipermudahkan dengan mas kahwin yang munasabah dengan kedudukan pengantin lelaki dan perempuan. Mas kahwin yang tinggi dan hantaran yang melambangkan kemewahan perlu direnung semula. Limpahan rezeki yang dinikmati disalurkan kepada yang lebih memerlukan adalah lebih bermanfaat daripada dihabiskan untuk keseronokan yang sementara.

Begitu juga dengan amalan menguruskan jenazah. Simpanan wang yang besar perlu disediakan agar jenazah terurus. Keluarga yang bersedih atas kematian ahli keluarganya perlu menyediakan sagu hati kepada mereka yang datang bersembahyang. Semakin tinggi peruntukannya semakin ramai yang dipanggil untuk menyembahyangkannya. Jika peruntukan kecil yang datang pun sedikit.

Akhirnya, jika adat semakin mendidik kita maka kehidupan semakin sukar dan kematian turut disukarkan. Ke mana masyarakat kita, adakah akhirnya fatwa perlu dikeluarkan atau pendidikan yang patut dimulakan. Marilah bersama-sama kita renungi di mana dan ke mana yang patut kita tujui?? Wallah hu'alam.

1 ulasan:

su berkata...

salam....sy da add link blog cikgu di blog sy...boleh ye?


mekaseh...


(cegu su)