Jumaat, November 21, 2008

Bersaing dengan Masa


Kehidupan adalah perlumbaan. Hanya mereka yang terlatih, cekal, bersemangat, dan berkeyakinan mampu ke garisan penamat (kejayaan). Ketika berlumba, antara saingan yang dihadapi ialah hambatan masa dan kekangan masa. Kedua-dua ini perlu diurus dengan cekap agar kemenangan dapat digapai.

Antara teknik menguruskan masa ialah menentukan keutamaan. Yang utama didahulukan dan sentiasa mengamalkan sikap menghargai masa. Musuh dalam pengurusan masa ialah sikap yang membenarkan kebocoran dan ketirisan penggunaan masa. Perancangan dan penetapan tindakan mampu mengatasi segala-galanya.

Masa perlu diurus dengan cekap. Kebocoran dan ketirisan dalam pengurusan masa menyebabkan kita kehilangan peluang dan ruang menggapai kejayaan. Oleh itu, didik diri merancang perjalanan kehidupan agar sesuatu tindakan dapat disiapkan sebelum masanya atau mengatasi masa penamat.

Perancangan yang tersusun menjadikan kita mampu menyaingi masa dan akhirnya menjadi pemenang.

“Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat-menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat-menasihati supaya menetapi kesabaran.” ( Maksud Surah Al-Asr ayat 1-3)

Tiada ulasan: