Khamis, Oktober 30, 2008

Malam Pertama di Alam Kubur





Setiap yang hidup pasti bertemu kematian. Hanya masa menentukannya. Kehidupan manusia bermula dengan persaingan untuk disenyawakan. Ada yang mati belum disenyawakan, ada yang mati sebelum dilahirkan, ada yang mati ketika dilahirkan, ada yang mati betul-betul selepas dilahirkan, ada yang tak mati-mati walaupun bertahun-tahun diserang pelbagai penyakit. Bilakah kematian menjelma hanya ALlah s.w.t yang tahu.

Orang yang paling bijak ialah mereka yang sering mengingati mati. Kenapa mereka dikatakan bijak? Kebijakan atas persediaan berhijrah ke alam baru dan bersedia meninggalkan keluarga tanpa kerisauan dan keluarga yang kebingungan atas kematiannya.

Semalam Didik Insan ditinggalkan oleh jiran yang dikenali sejak 33 tahun yang lalu. Seminggu lalu berjumpa tidak terfikir beliau akan kembali menemui ALlah s.w.t. Manusia biasa tidak tahu tanda-tanda orang lain akan menghadap ALlah. Lazimnya setelah seseorang meninggal dunia barulah kita tahu ada tabiatnya yang ganjil.

Sesungguhnya jarak ke alam kubur sangatlah pendek, jika pagi kita kembali kepada-Nya,petang kita sudah di alam kubur...itu jarak masa yang lazim disempurnakan. Hak jenazah ialah segerakan perhitungannya, tanggungjawab yang hidup uruskan secepat mungkin persiapan jenazah untuk ke malam pertama di alam kubur.

Dari ALlah kita datang, kepadaNya jua kita kembali. Marilah sentiasa bermuhasabah dan bersedia untuk bertemu di muara Pencipta.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pretty scary gak when readn