Selasa, Oktober 21, 2008

Kerjasama


Masyarakat yang harmoni membangun atas prinsip kerjasama yang luhur. Organisasi yang mantap maju kerana anggotanya saling bekerjasama. Kerjasama menjadikan yang ringan sama dijinjing, yang berat sama dipikul. Generasi terdahulu berpesan ke lurah sama dituruni, ke gunung sama didaki, bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat.

Jelaslah bahawa prinsip kerjasama amat ditekankan. Sekadar contoh, tiga ungkapan peribahasa di atas diutarakan menggambarkan bahawa generasi terdahulu telah memikirkan kepentingan prinsip kerjasama dan berpesan kepada kita agar terus bermuafakat dan bekerjasama.

08 Disember 1941 tentera Jepun memulakan serangan ke Tanah Melayu dan menawan seluruh Tanah Melayu hanya dalam masa 90 hari. Apakah rahsia kejayaan mereka? Tentera Jepun yang bergerak atas semangat imperialisme dan kesetiaan kepada raja menunjukkan sikap bekerjasama yang tinggi dalam pasukannya daripada angkatan laut dan angkatan darat.


Angkatan laut yang mendarat di Pantai Sabak dan angkatan darat memasuki Tanah Melayu melalui Siam memaparkan daya kerjasama yang tinggi antara menjadikan pelan serangan mereka berjalan lancar. Apa yang terjadi kepada tentera British di Tanah Melayu, siapa yang mempertahan daripada serangan? Hanya beberapa pasukan terlatih dan ramai yang tidak terlatih. British menunjukkan sikap kerjasama yang rendah dengan rakyat tempatan dan lebih memikirkan keselamatan mereka. Akhirnya selepas 90 hari tentera Jepun menawan Tanah Melayu sehingga Singapura.

Gambar di atas menunjukkan semangat kerjasama yang mantap dalam pasukan Ferrari, namun kemantapan kerjasama yang zahir kelihatan masih belum mampu melonjakkan pasukan mereka sebagai yang terbaik. Kelihatan kesemua petugas berperanan dengan persembahan yang tinggi namun paparan seperti ini sukar menewaskan pesaing mereka pasukan McLaren yang mendahului hanya 14 saat. Apa yang penting permulaan yang baik dan mengekalkan momentum terbaik menjadikan antara mereka sebagai juara.

Kerjasama sebagai prinsip kerja berpasukan perlu menjadi pegangan utama dalam berorganisasi. Setiap anggota ada peranan masing-masing. Yang tua kaseh yang muda, yang muda hormat yang tua. Tiada siapa harus berasa yang terbaik, saling melengkapkan adalah tunjang keharmonian. Bergerak bersama seiring selangkah pasti kejayaan akan digapai.
Salam Muhibbah.

Tiada ulasan: