Selasa, Disember 02, 2008

Senyum Sebentar

Cerita 1 - Tok Batin dan Jam

Seorang ketua orang asli dihadiahkan satu jam dinding oleh sepasukan tentera kerana membantu mereka dalam operasi. Dia amat gembira dan bangga apabila jam itu digantung di depan pintu rumahnya. Ketika itu tiada seorang pun tahu membaca waktu. Suatu hari jam itu berhenti bergerak. Ketua orang asli amat hairan lalu menurunkan jam itu untuk diperiksa. Dia membelek jam itu depan dan belakang. Dengan tidak sengaja dia terkuis baterinya lalu ia pun terjatuh. Dia terlihat bangkai seekor lipas terselit di celah tempat bateri. Dia pun berkata, "Patutlah...drebarnya mati tersepitttttt!"
Cerita 2 - Menyamar
Pemain bola sepak Kampung Tetikus berasa malu apabila kalah dalam satu perlawanan persahabatan di kampung mereka. Kerana terlalu malu Hashim dan Hasan menyamar agar tidak dikenali oleh orang kampung. Hashim menyamar sebagai seorang pemuda Arab. Seorang nenek tersenyum lalu menegurnya,"Hei,Hashim.."Hashim terkejut dan hairan "Bagaimana nenek kenal saya?"
Nenek itu menjawab"La..engkau ni..ini akulah,Roslan!"
Cerita 3-Lesen 'P'
Seorang pak cik tua baru saja lulus lesen menunggang motosikal. Ketika sedang dalam perjalanan ke kedai,dia ditahan polis.
Polis:'P' mana pakcik?
Pak Cik:P Aloq Staq(Loghat Kedah)
Polis:Pak cik nak bergurau pulak.'P'mana pak cik?
Pak Cik:Aku nak pi Aloq Staq.(Dah mula naik angin)
Polis:Amboi,main-main pula pak cik(tersengih)Sekali lagi ni saya tanya ye pakcik,'P' mana?
Pak Cik:Aku habaq Aloq Staq hangpa tak percaya. Apa hangpa ingat aku tak tau ka jalan ni nak pi Aloq Staq. Hangpa jadi polis pun hangpa jangan nak perleceh aku tau!(marah)
Polis:P...P...P...lah pakcik. Aduh,susahnya macam ni.
Pak Cik:Hah!Kan senang macam tu...
(Sumber : Majalah Rapi 1 jan dan Feb 2006)

1 ulasan:

pen buruk ™ berkata...

hahahhahaha.. bukan takat senyum, gelak juga dah ni