Rabu, Disember 03, 2008

Ketuanan Melayu



Isu yang dipanaskan semula ialah 'Ketuanan Melayu'. Pelbagai konotasi dikemukakan mengikut persepsi dan pegangan politik. Blog ini ingin menyentuh isu ini dengan membincangkan makna 'Ketuanan Melayu' berasaskan makna kamus dan memaparkan beberapa maknanya oleh mantan perdana menteri Yang Berbahagia Tun Dr. Mahathir.

Kamus Dewan(2005:1718)menyatakan ketuanan sebagai "hak menguasai dan memerintah sebuah negeri, daerah, dll, kedaulatan."

Kedaulatan pula didefinisikan sebagai "kekuasaan yang tertinggi"(Kamus Dewan, 2005: 320).

Apabila makna kamus 'ketuanan' digabungkan dengan 'Melayu' maka makna yang boleh difahami ialah "Melayu menguasai dan memerintah sebuah negeri, daerah, dan Melayu memiliki kekuasaan yang tertinggi."

Dari sudut bahasa inilah makna yang boleh kita fahami, iaitu Melayu menjadi penguasa, pemerintah, dan pembuat keputusan.

Yang Berbahagia Tun menyatakan seperti berikut :

"Dalam 50 tahun kita merdeka, kuasa politik ada pada kita. Ini membolehkan kita panggil diri kita "Tuan". Tetapi kita tidak Tuan sepenuhnya.Kita boleh jadi Tuan dengan ertikata yang bermakna jika orang Melayu berkebolehan dan berjaya dalam bidang ekonomi dan sosial juga"

dan

"Kita boleh jadi "Tuan" jika kita berani bertindak, kita sanggup menghadapi risiko, kita berusaha untuk menguasai semua ilmu dan kecekapan sehingga tidak perlu bergantung kepada sesiapa".

untuk baca lebih lanjut klik sini

Dari sudut undang-undang pemimpin politik Malaysia sama ada parti BN, PAS, PKR, dan DAP telah menerima dan memperakuinya seperti mana disebutkan dalam perlembagaan Malaysia. Bagi penulis isu ini hanya dimainkan semula untuk mempopularkan diri masing-masing di persada politik. Inilah seni politik dan kepemimpinan, mencari isu dan mencipta isu agar segar dalam perhatian penyokongnya.

klik sini (Isu raja dan bahasa)
klik sini (Agenda melayu)
klik sini (DAP dan Pendekatan Islam)
klik sini (Ketuanan Melayu dan Ketuanan Islam)

1 ulasan:

im a happy girl berkata...

masih ingat saya,cikgu?saya bekas pljr 5sc1 2009