Khamis, Disember 04, 2008

Hidup Sekadar Ikut-ikut??


Tergelincir dalam kehidupan sering berlaku dalam masyarakat kita. Antaranya seperti gagal dalam pelajaran, gagal dalam perkahwinan, dan kehidupan yang bermasalah. Kenapa keadaan ini berlaku?

Antara faktor menjadikan kita tergelincir ialah kita mengamalkan kehidupan 'ikut-ikut' atau mewarisi sahaja apa-apa yang ditinggalkan oleh generasi terdahulu.

Apabila genap umur anaknya tujuh tahun, ada ibu bapa yang sekadar ikut-ikut sahaja masyarakat sekeliling menghantar anaknya ke sekolah. Ketika di sekolah anak-anak ini tidak tahu kenapa bersekolah dan tidak tahu menentukan haluan sendiri walaupun telah berada di sekolah menengah. Keadaan yang berlaku hanyalah ikut-ikut sahaja. Jika persekitaran yang membentuknya berkeadaan baik dan betul maka anak-anak ini ikut-ikut perkara yang baik. Jika persekitaran yang membentuknya berkeadaan buruk maka anak-anak ini ikut-ikut perkara yang buruk. Apabila tiba tamat bersekolah, ramai rakan-rakannya yang berkahwin, anak-anak ini melihat dan dia juga perlu ikut-ikut seperti rakan yang lain berkahwin. Tujuan dan sebab berkahwin tidak difikirkan.

Inilah sikap yang ramai antara kita amalkan, kehidupan yang sekadar ikut-ikut sahaja. Keadaan ini perlu dibetulkan agar kegelinciran dapat dielakkan. Apabila melakukan sesuatu kita perlu tahu kenapa dan ke mana yang akan kita tujui dan perolehi, iaitu menjadikan maklumat atau ilmu sebagai sandaran dalam melakukan sesuatu. Inilah yang dikatakan sebagai membudayakan ilmu dalam kehidupan. Dan ilmu yang tertinggi sebagai rujukan dan pegangan kita ialah al-Quran dan as-Sunnah.

Sabda nabi yang bermaksud:

"Telah kutinggalkan bagi kamu sekalian dua perkara, tidak akan sesat kamu selama kamu berpegang teguh dengan keduanya, iaitu Kitabullah dan Sunnah Rasul-Nya." (Malik)

Tiada ulasan: