Antara teknik kekalkan keriangan murid dalam kelas ialah menyelitkan cerita. Suka mendengar cerita adalah sifat lazim manusia. Menyampaikan penerangan berterusan tanpa cerita bersesuaian menjadikan murid tertekan ketika belajar. Teringat pengalaman ketika belajar menjadi guru (USM, 1989-1993), sentiasa tertunggu-tunggu cerita yang ingin disampaikan oleh Encik Ahmad Khamis, Pensyarah Pusat pengajian Ilmu Pendidikan, begitu juga apabila bertanya anak-anak, siapakah guru yang seronok untuk belajar...jawab mereka... guru yang suka bercerita. Dalam buku Mengurus Tingkah Laku Pelajar, penulisnya telah mencadangkan aktiviti bercerita sebagai salah satu teknik. Kupasan tentang kepentingan dan kaedahnya telah diterangkan sebanyak 17 halaman. Begitulah pentingnya teknik ini di dalam kelas. Cubalah kita bersama tingkatkan diri menjadi guru yang berkesan dan disukai pelajar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan